TYTUŁY ZAKWALIFIKOWANE DO KONKURSU

Gry do kategorii przydzielają wydawnictwa podczas ich zgłaszania do Konkursu (§ V Regulaminu)

Azul Witraże Sintry

Po ukończeniu prac przy układaniu mozaik w pałacu w Évorze, król Portugalii Manuel I postanowił zlecić najlepszym światowym witrażystom przyozdobienie okien królewskiego pałacu w Sintrze. Jesteś witrażystą i właśnie teraz nadeszła twoja życiowa okazja, aby zademonstrować królowi i krajowi swoje doskonałe umiejętności. Czy uda ci się stworzyć najbardziej okazałe i najpiękniejsze witraże w całej Portugalii? W grze Azul: Witraże Sintry będziecie pozyskiwać kolorowe tafle szkła od dostawców i tworzyć z nich witraże, którymi ozdobicie pałacowe okna. Przez 6 rund będziecie zdobywać punkty za przemyślane rozmieszczanie witraży, mając na uwadze, że drogocenny materiał jest delikatny i może się łatwo stłuc.

  • Autor: Michael Kiesling
  • Liczba graczy: 2-4
  • Wiek graczy: 8+
  • Czas gry: 30-45 min.
  • Wydawnictwo: Lacerta

Banda Stworów

Gra polega na odnalezieniu jak największej liczby potwornych bliźniaków. Niebieskie, różowe i żółte stwory różnią się pod wieloma względami, a do tego tylko połowa z nich posiada swojego bliźniaka. Ważne, by opisując wylosowanego potwora, opowiadacz umiejętnie dobierał słowa, jako że należy omijać dwie kategorie, np. kolor lub szczegóły uzębienia, które wypadły z rzutu dwiema kostkami. Zgadujący gracze muszą się wykazać refleksem i spostrzegawczością, ponieważ mają jedynie 60 sekund na odnalezienie pary. Zasady gry są proste, a rozgrywka trzyma w napięciu i skupieniu. Świetnie uwydatnione jest też znaczenie kooperacji. Gra może posłużyć jako narzędzie do pomocy w nauce języków obcych. Świetnie sprawdzi się podczas nauki nazywania cech charakterystycznych, części ciała i tworzenia opisów. Gra znalazła się na Liście Rekomendacji w prestiżowym plebiscycie Spiel des Jahres, zdobyła wyróżnienie Zabawki Roku 2019 oraz otrzymała główną nagrodę w plebiscycie Świat Przyjazny Dziecku.

  • Autor: Florian Biege
  • Liczba graczy: 2+
  • Wiek graczy: 7+
  • Czas gry: 20-30 minut
  • Wydawnictwo: Muduko

Blok w bok

Ułóż stos z niestabilnych klocków! Pierwszy gracz, który pozbędzie się swych kart lub z powodzeniem położy na stosie dziewiąty klocek – wygrywa!
• Stylowe i solidnie wykonane elementy.
• Karty wskażą Ci, jakich klocków możesz użyć.
• Świetna zabawa dla całej rodziny! Zawartość: 9 klocków w 3 kolorach, 55 kart, zasady gry. Gra dla 2-6 graczy w wieku 8+.

  • Autor: Tactic Games
  • Liczba graczy: 2-6
  • Wiek graczy: 8+
  • Czas gry: 20+
  • Wydawnictwo: Tactic Games

Blue Banana

Niebieski banan, zielony flaming – wygląda to bezsensownie! Ale gracz, który potrafi szybko myśleć w niestandardowy sposób, zbierze najwięcej kart. Kto na koniec stanie się posiadaczem niebieskiego banana? Szybka gra karciana dla osób, które potrafią myśleć na odwrót”. Na każdej karcie po obu stronach mamy obiekty, które są zamienione ze sobą kolorami – np. niebieski banan i żółty wieloryb albo zielona truskawka i czerwona żaba. Wszyscy grają jednocześnie. W danej rundzie losujemy dwie karty. Wśród pozostałych kart, które są ułożone w 8 stosów staramy się znaleźć obiekty o cechach przedmiotów znajdujących się PO DRUGIEJ STRONIE wylosowanych kart. Jeśli wylosowaliśmy żółtego flaminga, to wiemy, że po drugiej stronie będzie różowy banan – będziemy zatem szukać bananów lub różowych przedmiotów. Niestety nie można podglądać, więc cały czas myślimy o tym, co jest po drugiej stronie. ”

  • Autor: Wolfgang Warsch
  • Liczba graczy: 2-5
  • Wiek graczy: 10+
  • Czas gry: 20 minut
  • Wydawnictwo: Piatnik

Brzdęk! W! Kosmosie!

W Kosmosie nikt nie usłyszy… TWOJEGO BRZDĘKU! Obrzydliwie zły Lord Eradikatus opanował niemal całą galaktykę. W tej chwili wizytuje jej podbite sektory na pokładzie Eradykatora – swego flagowego statku. Najwyższa pora utrzeć mu nieco nosa. Wraz z innymi złodziejaszkami postanawiasz odciążyć dyktatora ze zbędnych bogactw. Prosta sprawa, wystarczy przedostać się do modułu dowodzenia, zgarnąć, co się da i znikać, ile sił w nogach. Jeżeli ci się poszczęści, na swej drodze napotkasz wartościowych sprzymierzeńców i znajdziesz użyteczny sprzęt… Jest tylko jeden problem. Jeden fałszywy ruch i… Brzdęk! Czujne ucho Eradikatusa od razu wychwyci dźwięk wydawany przez intruza. Co gorsza, kiedy ten niezbyt przyjemny typek zorientuje się, że w twoich kieszeniach brzdęka sporo jego ulubionych zabawek, będzie bardzo, bardzo zdenerwowany. Zachowaj zatem ostrożność i licz na to, że twoi konkurenci narobią więcej rabanu, ściągając na siebie uwagę Eradikatusa.

  • Autor: Paul Dennen
  • Liczba graczy: 2-4
  • Wiek graczy: 12+
  • Czas gry: 45-90
  • Wydawnictwo: Lucrum Games

Camel Up: Przebiegłe Wielbłądy

Do biegu, gotowi… GARB! Trwa szalony wyścig wielbłądów. Kopyta dymią! Biegną garb w garb, łeb w łeb! Arabski szejk ściągnął do Egiptu najszybsze wielbłądy świata. Bardzo biegłe w bieganiu i przebiegłe w wyprzedzaniu. Zasiądź w loży tych niesamowitych zawodów i kibicuj. Który wielbłąd jest Twoim faworytem? Który okaże się czarnym wielbłądem wyścigu? Obserwuj, typuj zwycięzcę oraz przegranego. Daj się ponieść emocjom, ale bądź czujny, to bardzo przebiegłe wielbłądy. Jeżeli wykażesz się najlepsza intuicja, szejk wypłaci ci bajeczna nagrodę! Nowa edycja tej gry charakteryzuje się nową szatą graficzną, nowymi super komponentami, a także zmodyfikowanymi zasadami. Od teraz w grze uczestniczą szalone wielbłądy, pędzące w przeciwnym kierunku, które dodają grze jeszcze więcej pikanterii. Został również dodany moduł sojuszy, który zachęca rywali do współpracy w tej jak najbardziej rywalizacyjnej grze.

  • Autor: Steffen Bogen
  • Liczba graczy: 3-8
  • Wiek graczy: 8+
  • Czas gry: 30
  • Wydawnictwo: Lucrum Games

Catan: Gwiezdni Osadnicy

Wreszcie udało się sięgnąć gwiazd! Jest środek trzeciego tysiąclecia. Mieszkańcy Catanu podróżują statkami kosmicznymi ku odległym planetom w poszukiwaniu nowych zasobów. Po drodze zaprzyjaźnisz się z obcymi cywilizacjami, które mogą stać się cennymi partnerami handlowymi. Zwiększ produkcję zasobów, by budować nowe statki i porty kosmiczne. Przygotuj się na starcia z piratami kosmicznymi. Czeka Cię wiele ekscytujących spotkań! Dwadzieścia lat temu osadnicy dotarli w głąb galaktyki, by odkryć nieznane planety. Ta całkowicie zmieniona reedycja klasycznej gry The Starfarers of Catan ™ zawiera nastrojowe ilustracje, dopracowane zasady i przeprojektowane elementy gry. Nieodkryty wszechświat stoi otworem, a nowy zmienny plan gry zapewnia jeszcze większą różnorodność. Może uda się znaleźć planety o dobrych złożach rudy lub węgla. A może jałowe lodowe planety. Albo spotykacie obcych i rozpoczniecie intratny handel, podczas gdy piraci i tunele czasoprzestrzenne stanowią ciągłe wyzwanie.

  • Autor: Klaus Teuber
  • Liczba graczy: 3 – 4
  • Wiek graczy: 10+
  • Czas gry: 90 – 120 min
  • Wydawnictwo: GALAKTA

Century: Nowy Świat

Nowy świat to trzecia gra z popularnej serii Century, która spina całość w unikatową trylogię. Kluczowym elementem pomysłu na serię Century, jest założenie, że każda z gier jest całkowicie niezależnym i odmiennym mechanicznie produktem, a jednocześnie mogą się ze sobą łączyć. Century: Nowy Świat wprowadzi Was w codzienność pionierów i odkrywców Ameryki Północnej. Waszym zadaniem będzie sprowadzanie na miejsce kolejnych osadników, odkrywanie nowych ziem, rozbudowa osad oraz oczywiście handel, stanowiący podstawowy element wszystkich gier z serii Century.

  • Autor: Emerson Matsuuchi
  • Liczba graczy: 2-4
  • Wiek graczy: 8+
  • Czas gry: 30-45
  • Wydawnictwo: CUBE Factory of Ideas

Chytrogród

Rodzinna wredna gra! Średniowieczne miasta zamieszkiwali rozmaici ludzie. Nie tylko pobożni mnisi, skromni uczeni i godni zaufania kupcy, ale też wredni, nieszczerzy i chciwi. Witaj w Chytrogrodzie, gdzie możesz stać się postacią należącą do tej drugiej kategorii. Jako przewodniczący gildii w tym z pozoru niezbyt perspektywicznym mieście będziesz korzystać z usług wiernych popleczników, którzy wysłani do poszczególnych dzielnic miasta będą wyszukiwać okazje i dobijać targu, słowem: pracować na chwałę i bogactwo twoje i twej organizacji. Nie zawsze w sposób legalny, ale przecież cel uświęca środki, czyż nie? Ostatecznie chodzi przecież tylko o to, by wkraść się w łaski samego księcia. Dla dobra Jego Wysokości, rzecz jasna!

  • Autor: Dominika Gerasimiak, Justyna Leszczyńska, Marek Daniluk, Mateusz Romach
    • debiut autora
    • polski autor
  • Liczba graczy: 3-5
  • Wiek graczy: 8+
  • Czas gry: 45
  • Wydawnictwo: Lucrum Games

Co w brzuchu burczy?

Czy zdołasz przejść zwierzęcy labirynt? Połóż mazak na planszy, zakryj oczy opaską i rozpocznij rysowanie! Kreśl swoją kreskę do momentu, gdy ktoś ściśnie pierdzącą poduszkę – oznajmiając tym sposobem, że przekroczyłeś dozwoloną linię. Pierwszy zawodnik, który dotrze do końca labiryntu, wygra!
• Zawiera labirynty o dwóch poziomami trudności!
• Przezabawna rozgrywka zadowoli graczy w każdym wieku.
• W komplecie ścieralne tablice, mazaki, opaska na oczy oraz poduszka do pierdzenia! Gra przeznaczona dla 2-4 graczy w wieku 6+.

  • Autor: Tactic Games
  • Liczba graczy: 2-4
  • Wiek graczy: 6+
  • Czas gry: 20+
  • Wydawnictwo: Tactic Games

Dolina Królików

Witaj w Dolinie królików! Tutaj wszystko dzieje się niezwykle szybko. Wszystkie rodziny powiększają się w zawrotnym tempie. Kic! I mamy pierwszego króliczka. Kic! I jest ich już dziesięć, i to każdy w innym kolorze! Dolina królików to gra planszowa dla całej rodziny (nie tylko rodziny królików) , która wymaga umiejętnego planowania i obserwowania ruchów rywali. Podczas rozgrywki gracze muszą utworzyć królicze rodziny zgodnie z obowiązującymi zasadami i realizując przy tym zadania z kart misji. Trzeba jednak pamiętać, że grę wygrywa osoba, która zdobędzie najwięcej punktów, a nie ta, która utworzy największą rodzinę!

  • Autor: Anna Sobich-Kamińska
    • polski autor
  • Liczba graczy: 2-4
  • Wiek graczy: 6+
  • Czas gry: 30-60
  • Wydawnictwo: Wydawnictwo Zielona Sowa

Dolina Nilu

Dolina Nilu odkrywa swe skarby. Wykorzystaj je ku chwale Faraona. Jesteś Nomarchą w starożytnym Egipcie. Faraon mianował Cię przywódcą Metropolii i jej regionu. Wylewy Nilu dobiegają końca i ziemie żyznej doliny gotowe są oddać swoje bogactwa. Zbieraj zasoby, buduj dzielnice z najbardziej dochodowymi sklepami, zaopatruj je w różne towary i zdobywaj za to debeny ku chwale Faraona. Gracz, który najlepiej spożytkuje zasoby doliny Nilu, zwycięży.

  • Autor: Cyrille Leroy
  • Liczba graczy: 2-4
  • Wiek graczy: 10
  • Czas gry: 45
  • Wydawnictwo: Hobbity.eu

Dzień bobry

Gra dla fanów negatywnej interakcji, dynamicznego tempa i blefowania. Polega na szacowaniu ryzyka i przewidywaniu ruchów współgraczy. W grze jest 55 kart zapasów a wśród nich karty z orzeszkami włoskimi, laskowymi, ziemnymi, żołędzie i pestki słonecznika. Wszystkich przekąsek jest po tyle samo. Dodatkowo w grze występuje drugi rodzaj kart – karty ze zwierzątkami (chomik, świstak, bóbr, szop pracz i wiewiórka). Na początku rozgrywki każdy dostaje 3 losowe karty zapasów, które kładziemy odkryte przed sobą i identyczny zestaw 5 kart zwierzaków na rękę. Pozostałe karty zapasów tworzą zakrytą talię. Podczas gry każdy gracz potajemnie wybiera dwie swoje karty zwierzaków i kładzie zakryte na stole. Gdy wszyscy dokonają wyboru, zaczynając od pierwszego gracza, kolejno odsłaniają jedną z wybranych wcześniej kart i wykonują akcję z nią związaną. Grę wygrywa gracz, który jako pierwszy zbierze 5 smakołyków tego samego rodzaju. Gra została wydana w serii: Dbam o środowisko! Gram bez plastiku.

  • Autor: Andy Niggles
  • Liczba graczy: 3-6
  • Wiek graczy: 8+
  • Czas gry: ok. 20 minut
  • Wydawnictwo: Granna

EXIT: Śmierć w Orient Expressie

Jedno morderstwo, ośmiu podejrzanych. Tak się przypadkiem składa, że na pokładzie pociągu znajduje się także światowej sławy detektyw Achilles Pussot. Jednak z niewiadomego powodu, on także zniknął! Czy przy pomocy jego notatek uda się Wam rozwikłać zagadkę zabójstwa w Orient Expresie zanim pociąg dotrze do Konstantynopola? Seria EXIT to najbardziej ekscytująca gra w stylu escape room do rozegrania w domu, wypełniona kreatywnymi zagadkami. Jeśli uda Wam się (lub myślicie, że Wam się udało) rozwiązać łamigłówkę, otrzymacie kod, który musicie wprowadzić na dysku dekodującym. Po wprowadzeniu kombinacji trzech elementów, dysk wskaże Wam numer karty rozwiązania. Jeśli kod był poprawny, przechodzicie dalej i dostajecie dostęp do nowych zagadek. Będziecie wycinać elementy gry, giąć, rysować po kartach, sprawdzać najbardziej nieoczywiste rozwiązania – ale czy uda Wam się znaleźć właściwe rozwiązanie? A co, jeśli cała ta zagadka ma drugie dno?

  • Autor: Inka Brand, Markus Brand
  • Liczba graczy: 1 – 6
  • Wiek graczy: 12+
  • Czas gry: 45 – 90 min
  • Wydawnictwo: GALAKTA

EXIT: Zatopiony Skarb

Wyruszacie na niebezpieczną wyprawę, której celem jest odnalezienie legendarnego skarbu Santa Marii. Nie możecie oprzeć się pokusie ogromnego skarbu, który na Was czeka! Jednak w trakcie poszukiwań coś poszło nie tak, i zostaliście uwięzieni w morskich głębinach. Czy uda się wam rozwikłać zagadki, które skrywa zatopiony wrak? Seria EXIT to najbardziej ekscytująca gra w stylu escape room do rozegrania w domu, wypełniona kreatywnymi zagadkami. Jeśli uda Wam się (lub myślicie, że Wam się udało) rozwiązać łamigłówkę, otrzymacie kod, który musicie wprowadzić na dysku dekodującym. Po wprowadzeniu kombinacji trzech elementów, dysk wskaże Wam numer karty rozwiązania. Jeśli kod był poprawny, przechodzicie dalej i dostajecie dostęp do nowych zagadek. Będziecie wycinać elementy gry, giąć, rysować po kartach, sprawdzać najbardziej nieoczywiste rozwiązania – ale czy uda Wam się znaleźć właściwe rozwiązanie? A co, jeśli cała ta zagadka ma drugie dno?

  • Autor: Inka Brand, Markus Brand
  • Liczba graczy: 1 – 6
  • Wiek graczy: 12+
  • Czas gry: 45 – 90 min
  • Wydawnictwo: GALAKTA

Faktoria

Rodzinna, ekonomiczno-strategiczna gra planszowa Faktoria przeniesie Was do świata średniowiecznej Europy. Waleczny i mądry Król Ludwik postanowił wznieść miasto w strategicznym punkcie swojego mocarstwa. Zostaliście mianowani Zasadźcami i Waszym zadaniem jest postawienie jak największej liczby budynków w mieście. W dużej mierze pozostajecie jednak zależni od kupców, którzy przybywają do miasta z surowcami, koniecznymi do budowy. Przed Wami niełatwe negocjacje z kupcami, ale i z pozostałymi graczami. Gracza, który zgromadzi na koniec gry największą liczbę punktów, król Ludwik nagrodzi dożywotnim tytułem Wójta, przekazywanym z pokolenia na pokolenie. Co wyróżnia grę Faktoria:
– autor przygotował wersję komputerową gry i za pomocą sztucznej inteligencji wykonał 10 miliardów symulacji gry, aby mieć pewność, że jest zbalansowana
– niezależna językowo
– szybka rozgrywka, dla dwóch graczy to tylko 30 minut
– wysokiej jakości polskie wydanie, ponad 200 drewnianych elementów

  • Autor: Renata i Luc-Olivier de Charriere
    • debiut autora
    • polski autor
  • Liczba graczy: 2-5
  • Wiek graczy: +8
  • Czas gry: 30-60
  • Wydawnictwo: Lutygo

Fits

Szybka, prosta i niesamowicie wciągająca gra rodzinna. Gracze starają się zapełnić swoją planszę klockami o różnych kształtach. Klocki zsuwają się po rampie, jak w Tetrisie”, jednak w zależności od rundy niektóre pola trzeba zasłonić, a niektóre zostawić widoczne. ”

  • Autor: Reiner Knizia
  • Liczba graczy: 1-4
  • Wiek graczy: 8-108 lat
  • Czas gry: 20 minut
  • Wydawnictwo: Egmont Polska Sp. z o. o.

Fudżi

Wcielacie się w role podróżników, pragnących zwiedzić najsłynniejszy wulkan w Japonii, Górę Fudżi. Jednak musicie natychmiast zmienić plany i jak najszybciej zacząć ucieczkę przed śmiercionośnymi strumieniami gorącej lawy. Czy uda się Wam wszystkim dotrzeć bezpiecznie do wioski, zanim którykolwiek członek eskapady padnie ofiarą gorącej masy albo opadnie z sił? Będziecie potrzebować trochę szczęścia, aby wygrać wyścig z czasem. Fudżi to gra kooperacyjna, w której najważniejsza jest współpraca. Musicie mądrze zarządzać swoimi zasobami i uważać, aby nikogo nie zostawić w tyle. Klimatycznie zaprojektowane karty, różne umiejętności postaci oraz 7 scenariuszy i 4 poziomy trudności spowodują, że gra w Fudżi za każdym razem przysporzy wam mnóstwo emocji.

  • Autor: Wolfgang Warsch
  • Liczba graczy: 2-4
  • Wiek graczy: 10+
  • Czas gry: 30-60 min.
  • Wydawnictwo: Lacerta

Gęby

Ta legendarna gra towarzyska stawia graczy wobec mnóstwa twarzy i śmiesznych opisów. Kto zatańczyłby na stole? Kto pod ubranie założyłby strój Supermana? Gracz, który najtrafniej dopasuje swoje odpowiedzi do innych, zwycięży!
• W zestawie jest 150 kart twarzy i 50 kart z zabawnymi opisami!
• Prosta rozgrywka, wiele zabawnych sytuacji.
• Słynny koncept, tysiące sprzedanych egzemplarzy. Gra dla 3-8 osób w wieku 12+.

  • Autor: Tactic Games
  • Liczba graczy: 3-8
  • Wiek graczy: 12+
  • Czas gry: 20+
  • Wydawnictwo: Tactic Games

Great Tour

Jesteś właścicielem firmy autokarowej i próbujesz rozsławić ją na kontynencie! Zawieź turystów z jednego miejsca do drugiego i spróbuj zdobyć jak najwięcej punktów! Unikaj konkurencji i jedź prosto po zwycięstwo! •
• W zestawie z drewnianymi elementami! •
• Świetna gra wymagająca dokonywania wielu strategicznych wyborów. •
• Oryginalne ilustracje umilają grę. Zawartość: plansza, 54 małe autokary (po 9 w każdym z 6 kolorów) , 6 dużych autokarów (6 kolorów) , 60 kart biletowych, 150 kart tras, 2 talie Jokerów (40 kart tras, 45 kart tras VIP) , 8 kart bonusowych, 50 żetonów miejskich, zasady. Gra przeznaczona dla 2-6 graczy w wieku 8+.

  • Autor: Tactic Games
  • Liczba graczy: 3-6
  • Wiek graczy: 8+
  • Czas gry: 45+
  • Wydawnictwo: Tactic Games

Hadara

Rozgrywka Hadary toczy się w świecie kultur i krain naszej Ziemi. Czeka cię długa droga – przemierzając trzy epoki rozwiniesz swój nowy świat od małej osady do wysoko rozwiniętej cywilizacji. Zasiedlisz go postaciami pochodzącymi z różnych kontynentów, kręgów kulturowych, a nawet wieków. Aby przypadła ci wieczna chwała i zaszczyty, musisz starannie dobierać osiągnięcia i postacie. Nie ignoruj przy tym rozwoju rolnictwa, kultury i siły militarnej – w przeciwnym razie Twój rywal może okazać się potężniejszy od Ciebie. Kto jako pierwszy doprowadzi swoją cywilizację do rozkwitu?

  • Autor: Benjamin Schwer
  • Liczba graczy: 2-5
  • Wiek graczy: 10+
  • Czas gry: 45-60 minut
  • Wydawnictwo: Bard Centrum Gier

Harry Potter: Hogwarts Battle

Nie lada gratka dla wszystkich fanów Harry’ego Pottera! Rozbudowana, kooperacyjna gra karciana, w której wcielamy się w najznamienitszych bohaterów sagi, by zmierzyć się z drużyną czarnych charakterów, którzy stopniowo, miejsce po miejscu, próbują podporządkować sobie świat czarodziejów. Harry Potter: Hogwarts Battle składa się z 7 scenariuszy – pierwsze mają nas zapoznać z mechanizmami gry i nauczyć skutecznego budowania talii. Wraz z kolejnymi poziom trudności będzie rósł, wymagając jeszcze skuteczniejszego planowania i prowadząc nas stopniowo do najważniejszego starcia. Tylko dzięki dobremu przygotowaniu będziemy mieli szansę na zwycięstwo! Dzięki stopniowemu zwiększaniu poziomu trudności Harry Potter: Hogwarts Battle świetnie wprowadza nas w świat gier przygodowych i kooperacyjnych. Pełna kampania oferuje wiele godzin zabawy, a gdy ją skończymy, nic nie stoi na przeszkodzie, by wrócić do wcześniejszych scenariuszy.

  • Autor: Forrest-Pruzan Creative, Kami Mandell, Andrew Wolf
  • Liczba graczy: 2-4
  • Wiek graczy: 11+
  • Czas gry: 30-60 min.
  • Wydawnictwo: Rebel

Jungle Boogie

Abstrakcyjna gra logiczna, bez grama losowości, wymagająca strategicznego myślenia. Mechaniki, które wykorzystuje gra to uch po siatce pól, a także układanie płytek na planszy. Na planszy gracze rozkładają żetony różnokolorowych małpek. Każdy z graczy (od 2 do 4) dostaje pod swoją opiekę kolonię “pcheł składającą się z królowej i dwóch robotnic. Zadaniem graczy jest ich rozmnażanie i przemieszczanie w taki sposób, aby założyć kolonię składającą się z trzech robotnic na trzech gorylach, albo 4 takich samych małpkach, albo na 5 różnych małpkach. Kto dokona tej sztuki jako pierwszy wygrywa. Gra została wydana w serii Dbam o środowisko! Gram bez plastiku. W środku pudełka jest tylko drewno i papier. Całość utrzymana jest w żywych, soczystych kolorach. Plansza cieszy oczy powrotem do natury – wzrok odpoczywa przy odcieniach zieleni, z góry planszy zwisają liany, a śmiesznie wyglądające goryle, orangutany, lemury i inne, mniej znane zwierzaki wprowadzają wesoły klimat do gry.

  • Autor: Allan Kirkeby
  • Liczba graczy: 2-4
  • Wiek graczy: 8+
  • Czas gry: 30-40 minut
  • Wydawnictwo: Granna

Kimono

Co 5 lat w Japonii organizowany jest konkurs sztuki elegancji, w którym rywalizują kobiety z Cesarstwa. Ostatni etap rozgrywany jest pomiędzy finalistkami na dworze samego Cesarza. Aby zwyciężyć w konkursie, młode kobiety muszą układać tkaniny z wyjątkową subtelnością i stworzyć najbardziej okazałe i oryginalne kimono. Powodzenia! Ta piękna gra Hinata Origuchi’ego pozwala Graczom wcielić się w twórcę tradycyjnego, japońskiego kimona. Gra tylko wydaje się być prosta. Cóż trudnego jest w zbieraniu odpowiednich kart tak, aby pasowały do wzoru? Otóż nawet samo zebranie odpowiednich kart nie będzie proste. Każdy z Graczy będzie starał się zebrać elementy pasujące do jego wzoru, nie ma możliwości dowolnego dobierania kart. Ważnym elementem jest kolejność dobierania kart, a także to, że możemy tworzyć kilka różnych kolekcji. Gra zapewni rozrywkę zarówno dla doświadczonych Graczy z uwagi na wiele różnych możliwości, jak i początkujących ze względu na prostą mechanikę i piękne wydanie.

  • Autor: Hinata Origuchi
  • Liczba graczy: 2-4
  • Wiek graczy: 10
  • Czas gry: 30
  • Wydawnictwo: Hobbity.eu

Kombinator Sześciokąty

Kombinator Sześciokąty to wyjątkowa gra logiczna dla tych którzy lubią łamigłówki, planowanie i strategiczne myślenie oraz chcą się zmierzyć z innymi w tej gimnastyce umysłu. Na planszy znajduje się figura geometryczna zbudowana na planie sześciokąta. Zadanie polega na uzupełnieniu jej mniejszymi figurami w różnym kształcie oraz wielu kolorach (każdy bok w innym) w ten sposób, aby kolejno dokładając elementy uzyskać największą powierzchnię w tym samym kolorze.

  • Autor: Jerzy Kot
    • debiut autora
    • polski autor
  • Liczba graczy: 2-4
  • Wiek graczy: 7+
  • Czas gry: 30 minut
  • Wydawnictwo: Alexander

Kwiaciarenka

Kwiaciarenka to prześliczna gra o relaksującej mechanice, w której zadaniem graczy jest zaaranżowanie i ustawienie bukietów na sklepowej witrynie. Gra jest szybka w rozgrywce, posiada proste zasady. Ciekawa paleta decyzji pozwala sporo główkować, ale wybory nie powodują paraliżu decyzyjnego. Mechanicznie gra wykorzystuje lubiany mechanizm draftu. Gracze otrzymują początkowy zestaw kart, wybierają kartę, którą chcą zachować dla siebie, a następnie przekazują pozostałe karty kolejnemu uczestnikowi rozgrywki. Mechanika draftu ułatwia tłumaczenie gry, zwłaszcza graczom, którzy już wcześniej draftowali. Przyjazna tematyka, piękne grafiki oraz ciekawy system punktacji, to cała Kwiaciarenka, gra przy której zarówno nowi gracze jak i planszowi eksperci będą się wyśmienicie bawić.

  • Autor: Steve Finn
  • Liczba graczy: 1-4
  • Wiek graczy: 8+
  • Czas gry: 20-30 minut
  • Wydawnictwo: Granna

Lato zkomarami

Wyślij komary na wakacje! Niech kąpią się w Bałtyku lub zbierają grzyby, byle tylko bzyczały już nad uchem. Gracze zagrywają karty na wspólny stos, pozbywają się komarów z ręki. Muszą decydować, jaką kartę zagrać i kiedy spasować, by na koniec rundy mieć jak najmniej karnych punktów. Rozgrywka toczy się w szybkim tempie, a jednym sprytnym ruchem można zaskoczyć swoich rywali.

  • Autor: Reiner Knizia
  • Liczba graczy: 2-6
  • Wiek graczy: 7+
  • Czas gry: 15 minut
  • Wydawnictwo: Egmont Polska Sp. z o. o.

Logo

Produkty. Codziennie wybieramy je, kupujemy i używamy w różnych życiowych sytuacjach. Każdy z nich ma swoją markę, swoje logo. Im właśnie poświęcona jest gra planszowa LOGO. Poznaj interesujące fakty z historii poszczególnych marek, odkryj zaskakujące skojarzenia i baw się, odgadując niebanalne zagadki. LOGO to doskonała gra towarzyska dla rodziny i przyjaciół!

  • Autor: Bartosz Odorowicz, Jacek Zdybel, Paulina Kortas, Adam Bukowski
  • Liczba graczy: 2-8
  • Wiek graczy: 12+
  • Czas gry: 60
  • Wydawnictwo: Trefl S. A.

Minerały

Gra Minerały wpisuje się w popularny nurt abstrakcyjnych gier logicznych, które urzekają nie tylko zasadami, ale także pięknie wyglądają. Autorką gry i ilustracji jest Magdalena Śliwińska, absolwentka ASP w Katowicach. Minerały charakteryzują się dbałością wykonania. Głównym elementem gry jest zestaw 118 akrylowych kafelków wykonanych tradycyjną, akwarelową techniką, z których gracze układają planszę oraz nowatorskie pionki do gry wykonane z sylikonu. Kafelki Minerałów tworzą wielokolorowe układy, a kształt planszy zależy wyłącznie od wyobraźni graczy. Gracze wcielają się w geologów wyruszających na wyprawę, której celem jest wydobycie drogocennych Minerałów. Im bardziej rzadki i drogocenny Minerał, tym trudniej jest go pozyskać. Zdobyte Minerały tworzą wartościowe Kolekcje, a dostępne Narzędzia, uatrakcyjniają zasady rozgrywki. Niski próg wejścia i intuicyjne zasady sprawiają, że gra Minerały świetnie sprawdzi się w rodzinnym gronie jak i na stole zaawansowanych graczy.

  • Autor: Magdalena Śliwińska
    • debiut autora
    • polski autor
  • Liczba graczy: 2-5
  • Wiek graczy: 8+
  • Czas gry: 30-45 minut
  • Wydawnictwo: IUVI Games

Mini Maxi

Jak dobrze się znacie? Czy wiecie wszystko o swoich znajomych? Co ich śmieszy a co denerwuje? Rozkładamy planszę, planszę obstawiania, talię kart oraz tarczę losującą. Każdy z graczy otrzymuje zestaw pchełek i zestaw kartoników w wybranym przez siebie kolorze (z literami A, B, C, D). Znacznik wskakuje gracza prowadzącego, który zmienia się w każdej kolejce. Gracz prowadzący bierze 4 pierwsze karty ze stosu i kładzie je na planszy hasłami do góry. Kręci strzałką tarczy, aby wylosować kategorię emocji (podekscytowany, zły, szczęśliwy, zrelaksowany, wystraszony, znudzony). Jeżeli na tarczy wypadnie hasło szczęśliwy to wszyscy gracze moją za zadanie odgadnąć i obstawić, które z haseł na wyłożonych kartach najbardziej oraz które najmniej uszczęśliwi gracza prowadzącego. Jeżeli odpowiedź była prawidłowa – gracz zdobywa tyle pchełek ile obstawił. Jeżeli odpowiedź byłą błędna – traci obstawione pchełki. Wygrywa ten kto zdobędzie wszystkie pchełki swojego koloru (jest ich 25 w zestawie).

  • Autor: Martin Nedergaard Andersen
  • Liczba graczy: 3-8
  • Wiek graczy: 8+
  • Czas gry: 30 minut
  • Wydawnictwo: Alexander

Na okrągło

Zbierz rodzinę lub grupę przyjaciół i wspólnie zanurzcie się w świat słów, obrazów, wyobraźni i śmiechu. Gra inspirowana jest światowym bestsellerem, grą Kaleidos. Zasady gry są banalnie proste. Na kartach po jednej stronie umieszczone zostały litery alfabetu, na drugiej przeróżne ilustracje. Gracze odkrywają jedną kartę, odsłaniając ilustracje. Na wierzchu stosu widoczna jest litera, kto pierwszy znajdzie pośród ilustracji rzecz, którego nazwa zaczyna się na odkrytą literę – zdobywa punkt. Liczy się szybkość, ale również przebiegłość i wyobraźnia. Dodatkowymi atutami jest kompaktowość gry i ogromna regrywalnosć.

  • Autor: Spartaco Albertarelli
  • Liczba graczy: 2-6
  • Wiek graczy: 7+
  • Czas gry: 15-30 minut
  • Wydawnictwo: Muduko

Na skrzydłach

Przepięknie ilustrowana gra ekonomiczna, w której uczestnicy tworzą własne rezerwaty, będące ostoją dla różnorodnych gatunków ptaków. Każdy kolejny okaz to szansa nie tylko na wzbogacenie kolekcji, ale również inwestycję w rozwój i realizację celów. Pod względem mechanicznym gra opiera się na zagrywaniu kolejnych kart ptaków na specjalną planszę: do dyspozycji mamy określoną liczbę akcji, która zmniejsza się z każdą kolejną rundą. Jednak nie ogranicza to dostępnych możliwości! Wręcz przeciwnie – wraz z rozwojem naszego rezerwatu będziemy gromadzili coraz więcej wpływających na siebie wzajemnie umiejętności, a każde działanie będzie poruszało łańcuch zależności między nimi. Oznacza to, że nasze strategie powinny być przemyślane i spójne, by jak najlepiej wykorzystać wszystkie nadarzające się okazje. Co ważne, sama rozgrywka nie jest skomplikowana, dzięki czemu Na skrzydłach nadaje się również dla osób początkujących.

  • Autor: Elizabeth Hargrave
  • Liczba graczy: 1-5
  • Wiek graczy: 10+
  • Czas gry: 40-70 min.
  • Wydawnictwo: Rebel

Nanty Narking

Nanty Narking – gra, w której miasto trawione jest przez wszechobecny niepokój a dzielnice są dogłębnie zinfiltrowane przez agentów. Warunki zwycięstwa zawarte na karcie są znane tylko tobie i nigdy nie jesteś do końca pewien, na czym zależy twoim przeciwnikom. Obserwuj i dedukuj, jak na prawdziwego Sherlocka Holmesa przystało, a przede wszystkim graj tak, by uniemożliwić zwycięstwo innym. Motorem napędowym rozgrywki jest rozmieszczanie budynków i agentów należących do poszczególnych graczy, którzy kolejno zagrywają karty akcji. Każda z kart jest niepowtarzalna i wnosi solidną porcję eastendzkiego klimatu rynsztoków i zaułków lub też ekstrawaganckiego splendoru westendzkich buduarów i salonów. Główna zasada gry jest niezwykle prosta: zagraj kartę i wykonaj związane z nią akcje. Niekiedy będzie to pojedyncza akcja, innym razem – cały ich łańcuszek, nawet z kilku kolejno zagrywanych kart. Ile akcji wykonasz, zależy wyłącznie od ciebie.

  • Autor: Martin Wallace
  • Liczba graczy: 2 – 4
  • Wiek graczy: 14+
  • Czas gry: 60+
  • Wydawnictwo: PHALANX

Odfrunęło z wiatrem

Podziwiaj piękne i zwiewne motyle! Po długiej wędrówce po lesie w końcu znajdziesz idealną łąkę do ustawienia swojego aparatu. Zielone morze trawy kołysze się łagodnie na wietrze, widać piękne kwiaty skąpane w porannej rosie. Pada na nie łagodne światło słoneczne. Nad tą idylliczną scenerią unoszą się stada motyli w powolnym, rozmyślnym tańcu. Światło migocze w złotym kurzu, gdy pierwszy raz spojrzysz przez obiektyw i przygotujesz się do uchwycenia najpiękniejszych widoków na zdjęciu! Odfrunęło z wiatrem to rodzinna gra percepcji, planowania i obrazowania piękna przyrody. Odfrunęło z wiatrem to lekkie na zasady, angażująca rozgrywka i oprawa prawdziwie cudowna dla oka!

  • Autor: Dennis Kirps, Christian Kruchten, Jean-Claude Pellin
  • Liczba graczy: 2-4
  • Wiek graczy: 10+
  • Czas gry: 30-45
  • Wydawnictwo: Lucrum Games

Odyseja

Świerze spojrzenie na grę pamięciową. Bawi dzieci i nie powoduje znużenia u dorosłych. Kilka zupełnie odmiennych wariantów rozgrywki. Pamięciowo-strategiczny – gracze własnymi Rakietami przemierzają Galaktykę, poznają sekrety Planet i rywalizują w zdobyciu z nich Próbek. Wariant wyścigowy – oparty na spostrzegawczości i refleksie, dostarczający emocji niezależnie od wieku graczy. Wariant budowania opowieści – ćwiczenie w tworzeniu skojarzeń, wysławianiu się i opanowywaniu różnych metod zapamiętywania. Pięknie ilustrowana, niebanalna gra, jak i świetna pomoc dydaktyczna.

  • Autor: Przemysław Dmytruszyński / Adam Kałuża
    • polski autor
  • Liczba graczy: 1-5
  • Wiek graczy: 5+
  • Czas gry: 20-30 minut
  • Wydawnictwo: Lupo Art Games

Patchwork Doodle

Patchwork to metoda szycia, w której łączy się małe kawałki materiału w większą całość, tworząc nowy wzór. W przeszłości wykorzystywano ją, żeby zagospodarować niechciane ścinki i skrawki. Dziś jest formą sztuki – z cennych tkanin projektanci wyczarowują cudowne włókiennicze kreacje. Największe arcydzieła powstają z nierównych kawałków materiału, dlatego tę właśnie technikę przyjęła większość artystycznego światka. Stworzenie pięknej kołdry nie jest jednak łatwe, wymaga wysiłku i czasu, a dostępne kawałki materiału nie zawsze chcą do siebie pasować. Z tego powodu przygotowania musisz rozpocząć już od deski kreślarskiej! Wybieraj starannie skrawki i korzystaj w odpowiednich momentach z dostępnych narzędzi, aby zaprojektować najpiękniejsze rękodzieło i wygrać grę. W grze Patchwork Doodle jej autor, Uwe Rosenberg, zaprasza nas do zupełnie nowej zabawy, bazującej na podstawowej grze Patchwork. Tym razem nie będziemy układać żetonów na planszy. Będziemy je rysować!

  • Autor: Uwe Rosenberg
  • Liczba graczy: 1-6 i więcej
  • Wiek graczy: 8+
  • Czas gry: 20 min.
  • Wydawnictwo: Lacerta

Plażing – parawany w dłoń

Plażing – parawany w dłoń jest grą logiczną z dużą dozą klimatu! Gracze posiadają zestaw elementów – parawany, koce i graty (łopatka, torba, klapki, itp. ) za pomocą których otaczają leżące na plaży zasoby – bursztynki, muszelki i kamyczki. Otoczone zasoby stają się własnością gracza, który je otoczył i pozyskał z plaży. Grę urozmaica pogoda, która w zależności od kierunku wiatru, słońca czy deszczu punktuje inne strategie. Gra w wersji podstawowej jest pozbawiona losowości. Mechanika gry bazuje na 2 rozwiązaniach – “area control i “set collection, czyli na otaczaniu parawanami, kocami i gratami obszarów na plaży, co skutkuje zbieraniem zasobów (bursztynków, muszelek i kamyczków) , które punktują w zależności od tego czy są takie same, czy różnorodne.

  • Autor: Łukasz Makuch
    • debiut autora
    • polski autor
  • Liczba graczy: 2-4
  • Wiek graczy: 10
  • Czas gry: 30-45 min.
  • Wydawnictwo: Smart Flamingo

Pluszowe Opowieści

Nieświadoma niczego dziewczynka śpi głęboko w swoim ogromnym łóżku. To waszym – jej ukochanych pluszaków – zadaniem będzie ochrona jej przed zakusami złego ducha, który czyha w ciemności i dręczy we śnie. Czy uda się wam przepędzić nocne koszmary i ochronić swoją podopieczną? Weźcie w dłoń szpilki, guziki, łopatki, czy co tam jeszcze znajdziecie, a także oczywiście zapas pluszu i wyruszcie na fascynującą, pełną niebezpieczeństw, wyjątkową przygodę!

  • Autor: Jerry Hawthorne
  • Liczba graczy: 2-4
  • Wiek graczy: 7+
  • Czas gry: 60-90
  • Wydawnictwo: CUBE Factory of Ideas

Point Salad

Point Salad to szybka i zabawna gra familijna polegająca na dobieraniu kart! Istnieje ponad 100 możliwości zdobywania punktów. Gracze mogą stosować szeroki wachlarz strategii, dzięki czemu każda rozgrywka jest wyjątkowa! Dobieraj najlepsze kombinacje warzyw i kart punktowych z nieustannie zmieniającego się targu. Łącz ze sobą karty warzyw oraz sposoby punktacji, by stworzyć najlepszą sałatkę!

  • Autor: Molly Johnson, Robert Melvin, Shawn Stankewich
  • Liczba graczy: 2-6
  • Wiek graczy: 8+
  • Czas gry: 15-30 minut
  • Wydawnictwo: Bard Centrum Gier

Reef

W każdej turze gracze zagrywają lub dobierają na rękę kartę, która określa jakie elementy muszą dołożyć do swojej rafy oraz to, ile punktów otrzymają za określony układ. Osoba, która zbierze najwięcej punktów zwycięstwa, wygra. Reef to abstrakcyjna gra logiczna, w której zadaniem graczy jest stworzenie najpiękniejszej rafy koralowej, dającej im jak najwięcej punktów zwycięstwa.

  • Autor: Emerson Matsuuchi
  • Liczba graczy: 2-4
  • Wiek graczy: 8+
  • Czas gry: 30-45 min
  • Wydawnictwo: FoxGames

Rune Stones

Nadszedł czas, by znaleźć najpotężniejszego druida, godnego zasiąść na tronie! Gracze wcielają się w rolę druidów, którzy muszą udowodnić swoje umiejętności władania kamieniami runicznymi. Używają magii, by przywołać stwory, po czym korzystają z ich zdolności, aby pozyskać klejnoty. Klejnoty trafiają do utalentowanych krasnoludów, potrafiących wykuć z nich artefakty. Gdy kolekcja artefaktów urośnie, można ją wymienić na kamienie runiczne. Każdy kamień runiczny daje druidowi specjalne zdolności i przynosi punkty mocy. Zdolności ułatwiają pozyskiwanie kolejnych klejnotów i artefaktów, a punkty mocy przybliżają do upragnionego tronu.

  • Autor: Rudiger Dorn
  • Liczba graczy: 2-4
  • Wiek graczy: 12+
  • Czas gry: 60 minut
  • Wydawnictwo: Piatnik

Stellium

U świtu stworzenia Wszechświata, najważniejsza staje się decyzja, kto zostanie jego głównym architektem. W Stellium wcielacie się w bóstwa, które będą ze sobą rywalizować podczas wspólnej kreacji kosmosu. Stellium to doskonała strategiczna gra dla całej rodziny. W trakcie rozgrywki, każdy z graczy będzie starał się zrealizować cel, odtwarzając zadawane układy ciał niebieskich. Jednak posunięcia przeciwników, a także ciągle zmieniająca się, ruchoma plansza, sprawią, że zadaniu temu podołają tylko najlepsi, najbystrzejsi budowniczowie galaktyk!

  • Autor: Remi Saunier
  • Liczba graczy: 2-4
  • Wiek graczy: 10+
  • Czas gry: 30
  • Wydawnictwo: CUBE Factory of Ideas

Stworologia: Ekspedycja

Stworologia to pięknie wydana gra, która łączy w sobie wiele mechanik. Eksploracja została tu połączona z akademicką rywalizacją uczonych, którzy muszą zgromadzić jak najwięcej informacji o mieszkańcach badanych lochów. Gracze muszą uważać nie tylko na siebie nawzajem, mieszkańcy podziemi nie lubią wścibskich obcych! Twórcy określają Stworologię atypowym dungeon crawlerem, gdzie celem graczy nie jest eksterminacja okrutnych mieszkańców lochów, ale poznanie ich zwyczajów, kultury i wierzeń, poprzez gromadzenie istotnych informacji (kostek). W dodatku gracze muszą robić wszystko, by jak najdłużej pozostać niezauważonymi. Przedstawicielem mieszkańców lochów, którego figurka pojawia się w grze, aby utrudniać graczom eksplorację i badania, jest boss, czyli lokalny przywódca. Do starć zbrojnych pomiędzy graczami co prawda nie dochodzi, ale akcja szpiegostwa, pozwalająca wykradać informacje przeciwnikom w zasadzie ma z walką dość dużo wspólnego. To po prostu inny rodzaj pojedynku.

  • Autor: Diego Fonseca, Danilo Guidi
  • Liczba graczy: 2-4
  • Wiek graczy: 14+
  • Czas gry: 90 minut
  • Wydawnictwo: Fishbone Games

Super farmer the card game

Zwierzaki z Superfarmera zawitały na kartach. Proste zasady oraz kilka wariantów rozgrywki pozwala na dynamiczną oraz pełną emocji zabawę. Superfamer the card game to zupełnie nowa odsłona klasycznego Superfarmera – mniej losowości, więcej kombinowania. Dynamiczna rozgrywka oparta jest na mechanice draftu. Kilka wariantów rozgrywki oraz tryb drużynowy, pozwalają na świetną zabawę zarówno przy 2 jak i 6 graczach. W grze gracze będą zagrywać karty używając ciekawego podejścia do mechaniki draftu. Oprócz wybierania karty, która dołożą do swojej kolekcji, kolejną kartę zagrywają przed któregoś z pozostałych graczy. Ten podarunek może być zarówno kartą, która utrudni rozgrywkę, jak i ułatwieniem. Gracze tworzą w ten sposób swego rodzaju sojusze, co nadaje grze wyjątkowej dynamiki.

  • Autor: Yaniv Kahana
  • Liczba graczy: 2-6
  • Wiek graczy: 7+
  • Czas gry: 30 minut
  • Wydawnictwo: Granna

Super Szpieg

Czas zniknąć! Załóż okulary szpiegowskie i wybierz na planszy miejsce, w którym chcesz się schować. Inni gracze, zadając pytania, będą próbowali cię wytropić! Jak długo zdołasz pozostać w ukryciu…?
• W pomysłowy sposób łączy logiczne myślenie i łut szczęścia!
• W zestawie solidne tekturowe okulary szpiegowskie.
• Łatwe do opanowania zasady zachęcają do grania! Zawartość: Plansza, okulary szpiega, pionek postaci, plastikowa podstawka, 55 kart, 1 bloczek miniplansz, 36 kartonowych znaczników, klepsydra, zasady gry. Gra dla 2-4 osób w wieku 6+.

  • Autor: Tactic Games
  • Liczba graczy: 2-4
  • Wiek graczy: 6+
  • Czas gry: 20+
  • Wydawnictwo: Tactic Games

Sushi Go Party!

Genialna w swej prostocie gra karciana, której zasad nauczymy się w kilka minut, a zabawy starczy nam na długie godziny. Podczas rozgrywki celem uczestników jest zebranie jak najbardziej opłacalnych zestawów sushi. Zabawa oparta jest o wymianę kart: otrzymujemy na rękę określoną ich liczbę, następnie wybieramy jedną, a pozostałe przekazujemy dalej. W ten sposób możemy planować swoje poczynania, a jednocześnie próbować przewidywać szyki przeciwników (i je psuć). W przeciwieństwie do mniejszej wersji, Sushi Go Party! pozwala na modyfikowanie menu, czyli wybieranie rodzajów sushi, które pojawią się w danej rundzie. Ponadto przy stole może bawić się jednocześnie aż 8 osób, co czyni z niej naprawdę mocnego zawodnika wśród gier imprezowych. Jej neutralny temat i proste zasady sprawiają, że świetnie nadaje się nawet dla osób, które na co dzień niewiele grają i może być pierwszym krokiem w stronę hobby, jakim są planszówki.

  • Autor: Phil Walker-Harding
  • Liczba graczy: 2-8
  • Wiek graczy: 8+
  • Czas gry: 20 min.
  • Wydawnictwo: Rebel

Tapestry

Tapestry to gra o wielu strategicznych możliwościach cywilizacyjnego rozwoju. Na czterech torach postępu – nauki, technologii, eksploracji i wojska – dacie popis zdolności zrównoważonej bądź wyspecjalizowanej ekspansji, rządzonej niezmiennie przez nieubłagany rachunek zysków i strat. Podejmujcie rozważne decyzje, gdyż obranie poszczególnej ścieżki rozwoju zamyka wam drzwi do pewnej puli korzyści, która mogłaby być przydatna przy kolejnym skoku o szczebel wyżej na drabinie cywilizacyjnej modernizacji. Gdy uznacie, że czas zebrać owoce waszych wysiłków, wykonacie szereg akcji przychodu, które wprowadzą wasze państwo w nową epokę, abyście mogli dalej podbijać, rozwijać się, rządzić i dzielić.

  • Autor: Jamey Stegmaier
  • Liczba graczy: 1 – 5
  • Wiek graczy: 14+
  • Czas gry: 90 – 120 min
  • Wydawnictwo: PHALANX

Tik Tak Bum Bombowa Impreza

Wersja imprezowa gry Tik Tak Bum. Pięć kategorii zadań zmusza graczy do szybkiego myślenia i angażuje wyobraźnię. Podstawowym rekwizytem gry jest tykająca bomba, której gracze starają się jak najszybciej pozbyć. Żeby to zrobić, trzeba podać odpowiedni wyraz. Nikt nie wie, kiedy bomba wybuchnie! Kategorie: Imiona: Na karcie są dwie litery. Gracz musi podać imię żeńskie, zaczynającą się od jednej z liter na karcie oraz imię męskie, zaczynające się od drugiej litery. Pytania: Na karcie jest pytanie, na które może być wiele odpowiedzi. Przedłużenia: Na karcie podane jest krótkie słowo, które może być częścią słowa dłuższego,powstałego poprzez dodanie liter przed, po albo i przed i po literach słowa z karty. Anagramy: Na karcie podany jest anagram długiego wyrazu, czyli litery w przypadkowej kolejności. Zadaniem gracza jest wybranie co najmniej 4 liter z karty i zbudowanie z nich wyrazu. Oryginalne: Na karcie jest zbitka dwóch liter. Gracz podaje wyraz, w którym ona występuje.

  • Autor: Los Rodriguez
  • Liczba graczy: 2-12
  • Wiek graczy: 12+
  • Czas gry: 30 minut
  • Wydawnictwo: Piatnik

Tiny Epic: Mechs

W Tiny Epic: MECHS gracze wcielają się w doskonale wyszkolonych pilotów mechów, którzy podczas sześciu rund będą walczyć każdy przeciw każdemu w celu wyłonienia zwycięzcy. Co rundę gracze programują sekwencję akcji, które następnie wykonują ich zawodnicy. Dzięki tym akcjom możliwe jest poruszanie się po arenie, rozstawianie wieżyczek i wybuchowych min, zbieranie zasobów, kupowanie uzbrojenia, zakładanie pancerzy wspomaganych, a czasem także przejmowanie kontroli nad megamechem. Gracze wykonują po jednej zaprogramowanej akcji w ustalonej kolejności, po czym powtarzają to, aż każdy wykona swoje cztery elementy programu. Kiedy pilot wkroczy do strefy, w której przebywa pilot innego gracza, dochodzi do walki. Gracze atakują się, używając na zmianę swoich broni, aż jeden z nich zużyje cały swój oręż, po czym będzie się musiał wycofać, lub zostanie pokonany i odrodzi się w bazie. Dzięki dobremu rozplanowaniu użycia broni można blokować działania przeciwnika i wyprowadzać potężniejsze ataki.

  • Autor: Scott Almes
  • Liczba graczy: 1-4
  • Wiek graczy: 14+
  • Czas gry: 30-60 minut
  • Wydawnictwo: Fishbone Games

Tip Top Tup

TIP TOP TUP to szybka gra, pełna emocji i zwrotów akcji, którą możesz rozegrać dosłownie wszędzie. Wygrywa ten, kto wykaże się refleksem, sprytem i najlepszą umiejętnością rachowania. Wszyscy gracze na raz rzucają kostkami, które na ściankach mają napisy TIP, TOP lub TUP, a następnie muszą 2 palcami złapać jedną z kości. Każdy z napisów jest punktowany, za Tip – gracz zdobywa dwie pchełki, za Top – nie zdobywa żadnej pchełki, a za złapanie Tup – musi oddać jedną pchełkę. Wygrywa ten zawodnik, który jako pierwszy zdobędzie 11 punktów.

  • Autor: RandomMills
  • Liczba graczy: 3-8
  • Wiek graczy: 5+
  • Czas gry: 20
  • Wydawnictwo: Alexander

Ucieczka z Lochu

Nietuzinkowa gra, którą pokocha cała rodzina. W grze nie korzystamy z klasycznej planszy. Przed rozgrywką układamy losowo planszetki rewersami do góry, tak żeby wszyscy gracze widzieli zamknięte drzwi. W zabawie wcielamy się w postać jednego z rycerzy i robimy wszystko by uciec z lochu wyprzedzając przeciwników. W tym celu należy otworzyć drzwi blokujące nam drogę kartami kluczami. Za drzwiami czekają na nas niespodzianki, które czasem ułatwiają, a czasem utrudniają drogę. Ale dzięki właściwym kartom uda się je pokonać. Możemy też zastawiać pułapki na przeciwników. Tu liczy się zarówno los, jak i strategia. Wygrywa ten kto pierwszy dostanie się na przeciwległą stronę planszy.

  • Autor: Eric Foster
  • Liczba graczy: 2-4
  • Wiek graczy: 8+
  • Czas gry: 30 minut
  • Wydawnictwo: Alexander

Uwaga, spoiler!

W grze towarzyskiej Uwaga, spoiler! zadaniem graczy będzie umiejętne naprowadzenie drużyny na wskazany na karcie film lub serial. Każdy z tytułów zaopatrzony jest listą spoilerów, których nie można użyć w trakcie rozgrywki. Jeśli zdarzy Ci się wypowiedzieć zakazany spoiler, stracisz punkty. Musisz się wykazać kreatywnością i umiejętnie przybliżyć dany tytuł, aby Twoja drużyna go odgadła i zdobyła jak najwięcej punktów. Macie na to tylko 60 sekund! Tyko bez spoilerów, proszę!

  • Autor: Bartosz Odorowicz, Paulina Kortas, Adam Bukowski
  • Liczba graczy: 4-8
  • Wiek graczy: 14+
  • Czas gry: 20 min
  • Wydawnictwo: Trefl S. A.

Volt

WITAMY NA ARENIE STARĆ ROBOTÓW! Dzisiejszego wieczoru będziemy świadkami starcia najwspanialszych stalowych gladiatorów obecnego sezonu Ligi Walk Robotów. Roboty bojowe już wyjeżdżają na arenę. Publiczność domaga się akcji rozświetlonej wiązkami laserów. Na pewno finałowe starcie będzie od nich wręcz błyszczeć! Operatorzy już przyszykowali swoje aparatury. Przygotujcie się na nowy poziom cybernetycznego zniszczenia. W końcu tylko jeden operator może sięgnąć po tytuł mistrza. W grze Volt każdy gracz wciela się w rolę operatora kontrolującego robota bojowego, walczącego na arenie. Poprzez programowanie swych działań na trzy ruchy naprzód gracze starają się przewidzieć poczynania innych robotów i próbują zniszczyć przeciwników, bądź utrzymać kontrolę nad zapewniającymi punkty zwycięstwa polami na arenie. Volt zawiera proste zasady szkoleniowe, a do tego zapewnia doświadczonym graczom wiele różnych modułów, sprawiających, że ich potyczki są jeszcze bardziej ekscytujące i bezlitosne.

  • Autor: Emerson Matsuuchi
  • Liczba graczy: 2 – 4
  • Wiek graczy: 10+
  • Czas gry: 30 min
  • Wydawnictwo: GALAKTA

W Pogoni Za Szczęściem

W Pogoni Za Szczęściem to rodzinna gra euro o życiu swoich marzeń. Korzystając z mechaniki zarządzania czasem i stresem starasz się realizować projekty, zarabiasz chodząc do pracy, kupujesz wymarzone przedmioty, nawiązujesz relacje i zakładasz swoją rodzinę. Możliwości są ogromne, ponieważ żyjesz życiem, którego zawsze pragnąłeś.

  • Autor: David Chircop, Adrian Abela
  • Liczba graczy: 1-4
  • Wiek graczy: 12+
  • Czas gry: 90
  • Wydawnictwo: Czacha Games

Widzi mi się

Widzi mi się to szybka i przyjemna gra towarzyska, w której ważna będzie Twoja spostrzegawczość. Wyciągnij kartę, połóż ją na środku stołu obrazkiem do góry i wskaż, który z przedmiotów należących do czarodzieja lub czarownicy stał się niewidoczny lub jako jedyny nie zniknął. Ten, kto odgadnie, o kóry z przedmiotów chodzi, i jako pierwszy znajdzie i zakryje dłonią żeton z odpowiadającym mu symbolem, zdobywa kartę – punkt zwycięstwa. Co Ci się widzi? Bądź najszybszy!

  • Autor: Norbert Kiss, Gyula Pozsgay
  • Liczba graczy: 2-10
  • Wiek graczy: 6+
  • Czas gry: 10-15 min
  • Wydawnictwo: Trefl S. A.

Wielka Pętla

Szybka, taktyczna gra o wyścigach kolarskich, w której każdy z graczy zarządza drużyną składającą się z dwóch zawodników: pomocnika i sprintera. Gracze poruszają swoich zawodników dobierając i zagrywając numerowane karty, które wskazują jak daleko poruszy się każdy zawodnik. Niech wygra najlepszy! Wielka pętla to polska edycja bestsellerowej gra wyścigowej Flamme Rouge, która uznawana jest za klasykę gatunku. Poprzez zastosowanie ciekawych mechanik mamy wrażenie uczestnictwa w autentycznym wyścigu kolarskim. Proste zasady przywiodą na myśl gry wyścigowe z dzieciństwa, ale ukryta głębia pozwoli jednocześnie cieszyć się ze świetnie zaprojektowanej, nowoczesnej gry planszowej.

  • Autor: Asger Harding Granerud
  • Liczba graczy: 2-4
  • Wiek graczy: 8+
  • Czas gry: 30-45 min
  • Wydawnictwo: FoxGames

Wyprawa do El Dorado

Proste zasady, wielkie emocje! Celem gry jest jak najszybsze dotarcie do legendarnego miasta El Dorado. Zorganizuj ekspedycję i udaj się w podróż przez dżunglę. Będziesz potrzebował doświadczonych przewodników i odpowiedniego sprzętu. Zatrudnisz zwiadowcę czy skorzystasz z pomocy tubylców? Wybierzesz podróż statkiem czy wynajmiesz samolot? Bądź szybszy od rywali! Każda rozgrywka wymaga innej strategii.

  • Autor: Reiner Knizia
  • Liczba graczy: 2-4
  • Wiek graczy: 10-110
  • Czas gry: 45 minut
  • Wydawnictwo: NASZA KSIĘGARNIA

Włościanie

Włościanie, zaprojektowani i zilustrowani przez Haakona Gaardera, to piękna gra karciana oparta na mechanice draftu i tzw. udowania stołu za pomocą kart. To strategiczna gra przesiąknięta sielankowym klimatem rozkwitu wsi, w której gracze wcielają się we właściciela ziemskiego i zarządzają swoimi włościami. Czasy są trudne – dopiero co skończyła się zaraza, a osadników jest niewielu. Jako założyciele średniowiecznej osady gracze będą oferować schronienie i pracę w swojej rosnącej społeczności ludziom o najróżniejszym fachu. Jeśli zdołają zwerbować właściwych pracowników i stworzą zyskowne łańcuchy produkcji, dbając jednocześnie o dostępność pożywienia i możliwości rozbudowy, ich osada rozkwitnie. W polskiej edycji Włościan od Wydawnictwa IUVI Games, znajduje się gra podstawowa oraz 4 dodatki. Gra zawiera także intrygujący tryb jednoosobowy, w którym gracze konkurują z potężną i porywczą hrabiną, oraz dodatek Mini Włościan”, który urozmaici wybór pierwszego gracza. ”

  • Autor: Haakon Hoel Gaarder
  • Liczba graczy: 1-5
  • Wiek graczy: 10+
  • Czas gry: 30-60 minut
  • Wydawnictwo: IUVI Games

Zgrana para

Sprawdźcie jak bardzo jesteście zgrani. Szybka rozgrywka dla par, w której wykładamy na stół obrazki. Każda osoba w parze musi wybrać z tali obstawiania przymiotnik. Ten przymiotnik w zależności od rundy musi najbardziej lub najmniej pasować do danego obrazka. Wygrywa ta para, która najczęściej będzie wykładać identyczne przymiotniki i okaże się najbardziej zgrana.

  • Autor: Martin Nedergaard Andersen
  • Liczba graczy: 2-8
  • Wiek graczy: 8+
  • Czas gry: 30 minut
  • Wydawnictwo: Alexander